STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH Stowarzyszenie Sursum Corda w Nowym Sączu
Wprowadzenie
Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem pełnią funkcję dokumentu, który porządkuje procedury ochrony dzieci oraz przedstawia, w jaki sposób Stowarzyszenie Sursum Corda będzie je wdrażać, realizować, monitorować i ewaluować.
Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy ochrony małoletnich w Stowarzyszeniu Sursum Corda ul. Lwowska 11, 33-300 Nowy Sącz – będący Organizacją OPP.
Podstawy prawne
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.1359
- Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Standardy ochrony małoletnich.
& 1.
Terminy używane w dokumencie Standardy ochrony małoletnich.
- Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, członek organizacji a także pełnoletni wolontariusz i stażysta.
- Zarządem organizacji jest osoba, organ lub podmiot, który w strukturze danej organizacji zgodnie w obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach organizacji.
- Dzieckiem jest to każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka,
w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy. - Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu organizacji lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez Zarząd organizacji członek personelu, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez dzieci na terenie organizacji oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
- Osoba odpowiedzialna za Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez Zarząd organizacji członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w organizacji.
- Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację.
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
& 2.
- Personel organizacji posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel organizacji podejmuje rozmowę z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
- Personel monitoruje sytuację i dobrostan
& 3.
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem (pracownikami, wolontariuszami, stażystami, praktykantami) organizacji a dziećmi
Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w organizacji.
Zasady relacji pracowników z dziećmi
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko
z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych organizacji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów i pełnoletni wolontariuszy, członków organizacji a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z dziećmi znajdującymi się pod opieką Organizacji, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą Organizacji i/lub na jej terenie. Personel jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dzieckiem i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec podopiecznego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Personel działa w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji jego zachowania. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia który stanowi załącznik nr.6.
Obszar wychowawczo – społeczny
- W komunikacji z dziećmi personel zachowuje cierpliwość i
- Personel słucha uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej
- Podejmując decyzje dotyczące dziecka, personel informuje je o tym i stara się brać pod uwagę jego oczekiwania.
- Personel szanuje prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnia mu to najszybciej jak to możliwe.
- Personel szanuje wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuje i traktuje równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
- Personelowi nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych
- Bezpośredni kontakt fizyczny dopuszczalny jest w zakresie działań przedmedycznych (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy), zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.) oraz w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia, dotyczących konfliktów pomiędzy dziećmi: rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie itp. oraz w innych niebezpiecznych sytuacjach, np. napaść, agresja ze strony osób trzecich.
Obszar emocjonalny
- Personel dba o potrzeby emocjonalne dzieci, zapewniając potrzebę bezpieczeństwa, wsparcia emocjonalnego, przy jednoczesnym dbaniu
o bezpieczeństwo w zakresie bezpośredniego kontaktu fizycznego - wskazane jest, by odbywało się w towarzystwie innych osób - Personel dba o samoocenę dziecka, poprzez pozytywne komunikaty, serdeczność, zainteresowanie, przy jednoczesnym unikaniu działań obniżających poczucie własnej wartości, takich, jak negatywne ocenianie czy wzbudzanie mało wartościowego obrazu siebie.
- Personel reaguje na potrzeby emocjonalne wychowanków, sytuacje trudne, nieradzenie sobie z uczuciami poprzez: zainteresowanie, rozmowy, wsparcie, kierowanie do specjalisty itp.
Niedopuszczalne zachowania pracownika wobec dzieci
- Personelowi nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- Personelowi nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji intymnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze bez względu na ich formę.
- Personelowi nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli Zarząd Organizacji nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
- Personelowi nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
- Personelowi nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
- Personelowi nie wolno przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów prawnych dziecka. Nie wolno personelowi wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.
- Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków personelu.
- W wyjątkowych przypadkach, gdy zachodzi konieczność kontaktu z dziećmi poza godzinami pracy (np. w ramach wydarzeń specjalnych, zajęć dodatkowych), personel może podjąć taki kontakt wyłącznie po spełnieniu następujących warunków:
- Personel poinformuje o takim spotkaniu lub kontakcie koordynatora organizacji i uzyska jego zgodę.
- Spotkanie powinno odbywać się w miejscu publicznym lub odpowiednio zorganizowanym przez organizację, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkich uczestników.
Bezpieczeństwo online
- Personel może komunikować się z małoletnimi za pośrednictwem oficjalnych, kont lub media społecznościowe, o których wiedzą rodzice/ opiekunowie prawni. Komunikacja w/w kontach przebiega z pełnym nadzorem dwóch osób dorosłych personelu, co zapewnia bezpieczeństwo i przejrzystość.
- Wprowadza się regulaminy i zasady komunikacji.
& 4.
Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania interwencji o krzywdzeniu małoletniego
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
- Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy,
z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania. - Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
- popełniono przestępstwo na szkodę dziecka znęcanie się nad dzieckiem,
- doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie,
- doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem.
- Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji
w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez: - osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),
- inne
& 5.
- W przypadku powzięcia przez członka personelu podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, członek personelu ma on obowiązek przekazania informacji o podejrzeniu krzywdzenia osobie sprawującej nadzór nad stosowaniem standardów, która sporządza notatkę służbową, w formie arkusza karty interwencji załącznik nr 1 sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Zarządowi Organizacji. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.
- Interwencja prowadzona jest przez Zarząd Organizacji, który wyznacza na stałe do tego zadania Panią Halinę Rams Wiceprezes Zarządu jako „Koordynatorowi ds. Standardów ochrony małoletnich”. Jej dane (imię, nazwisko, email, telefon) zostaną podane do wiadomości personelu, dzieci i opiekunów.
- Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas interwencja prowadzona jest przez pozostałych członków Zarządu Organizacji.
- Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony Zarządu Organizacji, a nie została wyznaczona osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane
w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie - Do udziału w interwencji można powołać specjalistów, w szczególności psychologów i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie
z dzieckiem o trudnych doświadczeniach. - Zarząd Organizacji informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy, lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).
- Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, Zarząd Organizacji składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych
w punkcie poprzedzającym. - Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 1 do Standardów. Kartę załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez organizację co stanowi Załącznik nr 2.
& 6.
W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu
i następnie wypełnia kartę interwencji.
& 7.
Krzywdzenie przez osobę dorosłą:
- W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka Koordynator przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego opiekunami. Koordynator stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.
- Koordynator organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
- W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo Koordynator sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
- W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia Zarząd organizacji sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.
- W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź – w przypadku przemocy i zaniedbania – konieczności wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.
- W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez członka personelu Organizacji, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
- W przypadku gdy członek personelu organizacji dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Zarząd organizacji powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia.
- W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Organizację, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren Organizacji, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z instytucją współpracującą.
- Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
- W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
& 8.
Krzywdzenie rówieśnicze:
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w Organizacji (np. na półkolonii, zajęciach, warsztatach, szkoleniach) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
- Wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
- Z opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych bądź inne W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego dziecka.
- W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczestniczy w działaniach organizacji należy porozmawiać z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z opiekunami dziecka krzywdzonego celem ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Zarząd Organizacji organizuje spotkanie/a
z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz
o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym
u innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie opiekunów dziecka krzywdzącego). - Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
- Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.
& 9.
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w organizacji
- Organizacja zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Organizacja, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów.
& 10.
- Personelowi Organizacji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Organizacji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
- W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, personel organizacji może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest
& 11.
- Upublicznienie przez członka personelu wizerunku dziecka utrwalonego
w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audiowideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka. - Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1., powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie youtube.com w celach promocyjnych).
& 12.
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych
- Organizacja, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, i zobowiązuje się podejmować działania zabezpieczające przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
- Na terenie organizacji dostęp do internetu możliwy jest a udostępniane urządzenia zostały wyposażone w aplikacje do kontroli rodzicielskiej, ograniczające kategorie stron internetowych, jakie można odwiedzać, a także aplikacji, jakie można instalować lub uruchamiać na urządzeniu
- Organizacja zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych na temat bezpiecznego korzystania z Internetu, które są dostępne przy komputerach umożliwiających swobodny dostęp do sieci. Ponadto, każdy użytkownik zobowiązany jest do zapoznania się z regulaminem korzystania z urządzeń oraz procedurą zgłaszania niebezpiecznych treści przed rozpoczęciem korzystania z tych komputerów.
& 13.
Monitoring
- Zarząd organizacji wyznacza Halinę Rams jako osobę „Koordynatorowi ds. Ochrony Małoletnich” jako osobę odpowiedzialną za Standardy ochrony małoletnich w organizacji.
- Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach.
- Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, przeprowadza wśród personelu organizacji, raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 4 do niniejszej Standardów.
- W ankiecie personel może proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów w organizacji.
- Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania ankiet wypełnionych przez członków personelu. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Zarządowi Organizacji.
- Zarząd Organizacji wprowadza niezbędne zmiany i ogłasza personelowi nowe brzmienie Standardów.
& 14.
Przygotowanie personelu do stosowania standardów
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie pracowników Stowarzyszenia do stosowania standardów ochrony małoletnich jest Zarząd Stowarzyszenia. Zarząd może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przygotowania pracowników Stowarzyszenia do stosowania standardów ochrony małoletnich.
- Osoba upoważniona przez Zarząd, o której mowa w ust. 1, musi legitymować się co najmniej 3-letnim doświadczeniem w pracy z osobami małoletnimi. Dodatkowo musi posiadać niezbędną wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie szkoleń pracowników Stowarzyszenia.
- Osoba, o której mowa w ust. 1, zapoznaje pracowników ze standardami ochrony małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie
o zapoznaniu się ze Standardami małoletnich obowiązującymi w placówce. Wzór oświadczenia pracownika stanowi załącznik nr 6 do niniejszej procedury. - Pracownicy nowo zatrudnieni w placówce są zapoznawani ze standardami
w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym mowa w ust. 4.
& 15.
Zasady rekrutacji personelu pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów)
Rekrutacja personelu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.
Zasady rekrutacji
- Organizacja dba aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie, stażyści, praktykanci oraz pełnoletni wolontariusze) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, Organizacja może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
- wykształcenia,
- kwalifikacji zawodowych,
- przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
W każdym przypadku Organizacja musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia.
Organizacja powinna zatem znać:
- imię (imiona) i nazwisko,
- datę urodzenia,
- dane kontaktowe osoby
- Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, Organizacja jest zobowiązane sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: ms.gov.pl.
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze Stowarzyszenie potrzebuje następujących danych kandydata/ kandydatki:
- a) imię i nazwisko,
- b) data urodzenia,
- c) pesel,
- d) nazwisko rodowe,
- e) imię ojca,
- f) imię matki.
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/praktykanta.
- Organizacja może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki.
- Organizacja ma prawo pobrać od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego, lub poprosić o podpisanie oświadczenia kandydata o niekaralności za przestępstwa opisane w rozdziale xix i xxv kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 kodeksu karnego oraz ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii co stanowi - załącznik nr 5
- Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć Organizacji informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej
z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów. - Organizacja ma prawo pobrać od kandydata/kandydatki oświadczenie
o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej. - Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad
- Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- Gdy pozwalają na to przepisy prawa, Organizacja jest zobowiązana do domagania się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności.
- W przypadku niemożliwości przedstawienia w.w. dokumentu Przedstawiciel Zarządu prosi kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych.
Przepisy końcowe
& 16.
- Standardy wchodzą w życie z dniem jej ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu organizacji,
w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla personelu oraz udostępnienie jej na stronie internetowej Stowarzyszenia Sursum Corda.
Informacja, gdzie szukać pomocy:
Prawo zabrania stosowania przemocy i krzywdzenia swoich bliskich. Jeżeli Ty lub ktoś z Twoich bliskich jest osobą doznającą przemocy domowej, reaguj. Wezwij Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112. Możesz także zwrócić się po pomoc do podmiotów i organizacji realizujących działania na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej – Gminny Ośrodek Pomocy w Nowym Saczu.
Inne Placówki oferujące specjalistyczne wsparcie z pobliskiego terenu które, Pomogą Ci:
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie adres: ul. Jana Kilińskiego 72a – pomoc w zakresie prawnym, socjalnym, terapeutycznym - udzielą informacji na temat instytucji lokalnie działających w tym zakresie w Twojej miejscowości.
- Ośrodek interwencji kryzysowej
- Okręgowe ośrodki i lokalne punkty działające w ramach Sieci Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem
- Sąd Opiekuńczy ul. Juliana Smolika 1 Nowy Sącz
- Podmioty medyczne, placówki ochrony zdrowia.
- Komisje rozwiązywania problemów alkoholowych - podejmując działania wobec osoby nadużywającej alkoholu.
- Punkty Nieodpłatnej Pomocy Prawnej - w zakresie uzyskania pomocy prawnej.
Możesz też zadzwonić:
- 800 12 00 02 Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia" tel. (linia całodobowa i bezpłatna). Dyżur prawny (22) 666 28 50 (linia płatna, czynna w poniedziałek i wtorek w godzinach 17:00-21:00) oraz tel. 800 12 00 02 (linia bezpłatna, czynna w środę w godzinach 18:00-22:00). Poradnia e-mailowa: niebieskalinia@niebieskalinia.info.
- 222 309 900 Ogólnokrajowej Linii Pomocy Pokrzywdzonym, przez całą dobę można anonimowo uzyskać informacje o możliwości uzyskania pomocy, szybką poradę psychologiczną i prawną, a także umówić się na spotkanie ze specjalistami w dowolnym miejscu na terenie Polski. Możliwe są konsultacje w językach obcych oraz w języku migowym.
- 800 120 226 Policyjnego telefonu zaufania dla osób doznających przemocy domowej nr (linia bezpłatna przy połączeniu z telefonów stacjonarnych, czynna codziennie w godzinach od 9:30 do 15:30, od godz. 15:30 do 9:30 włączony jest automat)
- 116111 – Telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży, telefon jest anonimowy i bezpłatny działa 7 dni w tygodniu 24 godz. na dobę.
- 800 121 212 – Dziecięcego telefonu zaufania, prowadzony przez Rzecznika Praw Dziecka - Dzieci i młodzieżą, a także ich rodzice mają zapewnione wsparcie w formie bezpłatnej infolinii czynna 7 dni w tygodniu.
- 22 594 91 00 Antydepresyjnego telefonu – forum przeciw depresji dostępny w środy i czwartki 17.00 – 19.00 (z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy)
- 22 484 88 01 Antydepresyjnego Telefonu Zaufania Fundacji ITAKA; Psycholog : pon. - śr. 15.00 – 20.00 ; Seksuolog: środa 15.00 - 20.00
- 22 484 88 04 Telefon Zaufania Młodych; Dostępny od pon. – piąt. w godz.13.00 – 20.00
Kliknij i pobierz załączniki:
