> Aktualności > Odstąpienie od imprezy turystycznej

Nieodpłatna pomoc prawna 2021

20201116_odstapienie_od_imprezy_turystycznej

16 listopada 2020

Odstąpienie od imprezy turystycznej

W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną w Polsce i na świecie związaną z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 wielu konsumentów zastanawia się w jakich przypadkach można bezkosztowo zrezygnować z udziału w imprezie turystycznej.

Czym jest impreza turystyczna

Impreza turystyczna to połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji. Dla przykładu można wskazać następujące usługi: przewóz pasażerów, zakwaterowanie, wynajmu samochodu.

W myśl obowiązujących przepisów podróżny może odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej przed rozpoczęciem imprezy turystycznej bez ponoszenia opłaty za odstąpienie w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Podróżny może żądać wyłącznie zwrotu wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej, bez odszkodowania lub zadośćuczynienia w tym zakresie.

Niewątpliwie za taką sytuację należy uznać wybuch epidemii. Ministerstwo Rozwoju wskazuje, że podróżny może bezkosztowo odstąpić od umowy dot. udziału w imprezie turystycznej, gdy np.: w miejscu, do którego się wybiera odnotowano wiele przypadków zarażenia koronawirusem, w związku z czym loty do tego miejsca nie są realizowane, a taki rodzaj przewozu stanowił istotny element imprezy turystycznej.

Zwrot poniesionych wpłat można otrzymać również w sytuacji, w której podstawowym elementem imprezy turystycznej jest udział w wydarzeniu kulturalnym (np. wizyta w muzeum) lub imprezie sportowej (np. meczu piłkarskim), które zostały odwołane z powodu odnotowanych przypadków zarażenia koronawirusem. Bezkosztowe odstąpienie od umowy oznacza otrzymanie 100% zwrotu wpłat. Co istotne nie należy mu się odszkodowanie lub zadośćuczynienie od organizatora. Organizator zwraca konsumentowi wpłacone pieniądze w ciągu 14 dni od dnia, w którym oświadczenie o odstąpieniu zostało skutecznie złożone. Należy mieć na względzie, że przepisy uchwalone w związku z epidemią przewidują, że do skutecznego złożenia oświadczenia dochodzi dopiero 180 dni po tym, jak podróżny powiadomił biuro o odstąpieniu. Zamiast zwracać pieniądze, biuro może konsumentowi zaproponować inną wycieczkę lub voucher, ale konsument nie musi z tej możliwości korzystać.

Jeśli klient obawia się wyjazdu, jednym z rozwiązań jest rezygnacja z imprezy turystycznej za opłatą, a wiele firm organizujących tego typu wypoczynek daje klientom możliwość zmiany terminu lub destynacji. Bez wątpienia każdy przypadek będzie inny i należy indywidualnie rozpatrywać możliwe zmiany w realizacji imprezy turystycznej.

Podoba Ci się to, co robimy?

Wspieraj Stowarzyszenie SURSUM CORDA przez wpłaty online. Dzięki Tobie możemy czynić dobro każdego dnia! 

Niepoprawny numer telefonu
Wiadomość została wysłana na twój nr.
Dziękujemy za pomoc.
×
Skip to content