Aktualności
24 września 2025
Nowe prawo dla kierowców i rolników.
Od 10 września funkcjonują nowe przepisy dotyczące ubezpieczenia OC. Zmiany są znaczące tym bardziej, że za zaniedbanie obowiązku grożą surowe kary. Nowelizacja ustawy daje możliwość wypowiedzenia umowy OC po zakupie używanego auta, ze wskazaniem daty jej rozwiązania. Może być to ułatwieniem, natomiast wiąże się z koniecznością zapamiętania i pilnowania terminu.
Polisa z konkretną datą
Dotychczas kierowca, który kupił samochód używany miał dwie możliwości co do ubezpieczenia OC. Mógł korzystać z polisy poprzedniego właściciela, aż do końca jej ważności lub też wypowiedzieć istniejącą umowę i wykupić własną.
Natomiast od 10 września br., w wypowiedzeniach przesłanych do ubezpieczyciela, będzie można wskazać konkretną datę rozwiązania umowy. Termin ten nie może być wcześniejszy niż data wysłania wypowiedzenia ani późniejszy niż data wygaśnięcia polisy.
Nowa polisa w praktyce
Jeżeli w wypowiedzeniu kierowca nie wskaże takiej daty, to umowa rozwiąże się z dniem wypowiedzenia. Jak to wygląda w praktyce?
Przykład 1: Pani Skalska 12 września 2025 roku wysłała do ubezpieczyciela wypowiedzenie umowy OC, zawartej przez poprzednią właścicielkę pojazdu. Jako dzień rozwiązania tej umowy wskazała 26 września 2025 roku. To oznacza, że polisa na zakupione auto jest ważna jeszcze 2 tygodnie – wygaśnie dokładnie 26 września, a pani Skalska najpóźniej tego dnia musi zawrzeć nową umowę, która będzie obowiązywała od dnia 27 września 2025 r.
Przykład 2: Pan Iksiński 22 września wysłał do ubezpieczyciela wypowiedzenie umowy OC, którą zawarł poprzedni właściciel pojazdu. Nie określił jednak z jaka datą rozwiązuje tą polisę. Dlatego więc polisa na to auto wygaśnie dokładnie z dniem złożenia pisma, czyli 22 września. To oznacza, że Iksiński najpóźniej tego samego dnia musi zawrzeć nową umowę obowiązującą od 22 września 2025 roku.
Kiedy umowa OC nie przedłuża się z automatu
Jeżeli nabywca samochodu chce korzystać z OC sprzedającego do końca obowiązywania zawartej już polisy, to w tym zakresie nic się nie zmieniło i taka możliwość nadal istnieje. Nie można zapomnieć, że po zmianie właściciela pojazdu, umowa ubezpieczenia OC nie przedłuża się automatycznie. Nowy właściciel najpóźniej w ostatnim dniu obowiązywania umowy musi zawrzeć nową z dowolnie wybranym ubezpieczycielem.
Co istotne, sprzedający pojazd oraz kupiec mają obowiązki informacyjne wynikające z tej transakcji. Zbywca ma 30 dni na powiadomienie wydziału komunikacji o sprzedaży pojazdu i 14 dni na poinformowanie o tym ubezpieczyciela. Kupującego obowiązuje termin 30 dni na rejestrację auta w swoim wydziale komunikacji.
Brak ważnego OC grozi nałożeniem ustawowej kary. Jeszcze poważniejsze konsekwencje czekają na osobę, która spowoduje wypadek bez ważnej polisy – w takim przypadku zarówno właściciel pojazdu, jak i sprawca zdarzenia (jeśli są różnymi osobami) muszą z własnej kieszeni pokryć odszkodowania i inne świadczenia dla poszkodowanych.
Rolnicy z nowymi regulacjami
Nowelizacja przepisów dotyczy również obowiązkowego ubezpieczenia OC dla rolników oraz obowiązkowego ubezpieczenia budynków, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, dotyczącego ognia i innych zdarzeń losowych. Podobnie jak w poprzednich przypadkach również po zmianie własności nowy właściciel będzie miał możliwość wypowiedzenia umowy ubezpieczenia, która została zawarta przez poprzedniego właściciela, ze wskazaniem daty rozwiązania umowy. W przypadku OC rolników i ubezpieczenia budynków rolniczych także konieczne jest zachowanie ciągłości ochrony ubezpieczeniowej. Nie może być ani jednego dnia przerwy.
POTRZEBUJESZ POMOCY PRAWNEJ? SKORZYSTAJ Z DARMOWYCH PORAD W PUNKTACH NA TERENIE CAŁEJ POLSKI!
Z nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego skorzystać może:
- każda osoba fizyczna, która potwierdzi stosownym, pisemnym oświadczeniem, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (do pobrania i podpisania w punkcie),
- osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, niezatrudniające innych osób w ciągu ostatniego roku, co należy potwierdzić dodatkowym oświadczeniem,
- sygnaliści.
Każda osoba, która chce skorzystać z porady, powinna wcześniej umówić się na wybrany dzień i godzinę wizyty w konkretnym punkcie.
Rejestracji można dokonać:
- telefonicznie pod numerem wskazanym na stronie internetowej starostwa lub urzędu miasta na prawach powiatu,
- on-line: za pośrednictwem strony zapisy-np.ms.gov.pl Podczas rejestracji nie trzeba podawać żadnych swoich danych osobowych, ani informować o sprawie, w której potrzebujemy pomocy lub konsultacji.
Więcej informacji o systemie nieodpłatnej pomocy prawnej: np.ms.gov.pl oraz pomocprawna.sc.org.pl.
Darmowa pomoc prawna i obywatelska jest dostępna dla wszystkich potrzebujących – warto skorzystać z tej możliwości.
