> Nieodpłatna pomoc prawna > Jak korzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej w czasie epidemii?

Aktualności

20200610_npp_w_czasie_pandemii_main

10 czerwca 2020

Jak korzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej w czasie epidemii?

Zasady udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego reguluje ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. Jej ostatnia nowelizacja określiła m.in. zasady udzielania pomocy w trybie zdalnym, który może obowiązywać na czas trwania epidemii, stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu nadzwyczajnego. 

Udzielanie świadczeń - w trybie zdalnym lub stacjonarnie

Pandemia koronawirusa spowodowała, że zarówno samorządy, jak i osoby korzystające z darmowej pomocy znalazły się w zupełnie nowej sytuacji. Dlatego jeśli starosta lub prezydent miasta na prawach powiatu podjął decyzję o udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej i świadczeniu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego z wyłączeniem bezpośredniej obsługi interesantów, to możesz skorzystać z niej za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, czyli po prostu w trybie zdalnym. Komunikacja odbywa się z wykorzystaniem telefonu, e-maila, komunikatora internetowego lub innych dostępnych narządzi. 

Jeśli zostaniesz zaproszony na spotkanie osobiste w punkcie, pamiętaj o wzięciu ze sobą maseczki i zachowaniu dystansu od rozmówcy. Możesz zostać poproszony również o zdezynfekowanie rąk.

Obowiązkowo zarejestruj się

Porady są udzielane według kolejności zgłoszeń, wyłącznie po wcześniejszym umówieniu terminu. Priorytetowo traktowane są kobiety w ciąży, które są obsługiwane poza kolejnością. Oprócz rejestracji pod numerem telefonu, który publikuje każdy starosta lub prezydent na stronie internetowej swojego urzędu, działa również serwis umożliwiający samodzielne zapisy na porady poprzez stronę: https://np.ms.gov.pl/, gdzie w przypadku większości samorządów można już dokonać wyboru terminu elektronicznie. 

Pamiętaj, że podczas rejestracji należy podać swoje dane, zdecydować z pomocy jakiego specjalisty chcesz skorzystać oraz wybrać dostępną datę i godzinę spotkania. W przypadku punktów obsługiwanych w sposób zdalny, określa się termin kontaktu ze specjalistą i dodatkowo wskazuje oczekiwany kanał komunikacji na odległość, podając numer telefonu, adres mailowy lub dane do komunikatora internetowego.

W przypadku pracy zdalnej w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego nie ma wymogu składania żadnych oświadczeń! Jeśli jednak korzystamy z pomocy w punkcie stacjonarnym, konieczne jest złożenie oświadczenia o braku możliwości poniesienia kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Dodatkowo osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą zobowiązane są do złożenia oświadczenia o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. 

Warto dodać, że przy korzystaniu z pomocy nie obowiązuje rejonizacja, więc jeśli ze względu na epidemię masz obawy przed osobistą wizytą w punkcie, możesz poszukać innego punktu w Polsce, który aktualnie udziela świadczeń za pomocą środków komunikacji na odległość.

Przygotuj się do rozmowy z prawnikiem lub doradcą

Przed uzgodnionym terminem rozmowy warto skompletować i przeglądnąć dokumenty związane ze sprawą, a w dniu umówionej porady mieć je ze sobą. Zachęcamy, by wcześniej też zastanowić się lub najlepiej wypisać sobie na kartce pytania i wątpliwości, o jakich chcesz porozmawiać. 

Może się zdarzyć, że chcąc skorzystać z pomocy zdalnej konieczne będzie przesłanie zdjęcia lub skanu jakiegoś dokumentu do specjalisty. Dlatego pomyśl wcześniej jakie masz w tym zakresie możliwości lub kogo zaufanego możesz poprosić o pomoc. Na czas kontaktu za pomocą środków komunikacji na odległość wybierz spokojne i gwarantujące zachowanie dyskrecji miejsce oraz sprawdź wcześniej sprzęt techniczny, który będziesz wykorzystywać (naładowanie baterii w telefonie, łączność internetowa, dane logowania do komunikatora itp.). 

Skorzystaj z porady lub mediacji

Na początku możesz zostać poproszony o przedstawienie się, a w przypadku wizyty osobistej w punkcie – o przedstawienie dokumentu tożsamości. Rozmowa z prawnikiem lub doradcą trwa określony czas (np. ze względu na kolejnego klienta). Nie zawsze jest możliwe, choćby z powodu obszerności i skomplikowania sprawy lub konieczności zapoznania się z dokumentacją, by uzyskać odpowiedzi na wszystkie pytania od razu. W takiej sytuacji specjalista zaproponuje kolejne spotkanie (osobiste lub zdalne) i uzgodni z Tobą termin. 

Jeśli korzystasz z pomocy zdalnej i będzie konieczne sporządzenie projektu jakiegoś pisma, ważne aby podać sposób przesłania go do Ciebie w formie elektronicznej.

Zdarza się, że sprawa wymaga dodatkowej lub innej formy pomocy. Otrzymasz wówczas dane kontaktowe do innej placówki, udzielającej bezpłatnych świadczeń.

Nieodpłatna pomoc i poradnictwo obejmują także nieodpłatne mediacje, które mogą być – ze względu na zagrożenie epidemiczne i trwającą pracę zdalną punktu - realizowane ze skonfliktowanymi stronami w trybie komunikacji na odległość.

Pamiętaj, że osobę udzielającą nieodpłatnej pomocy obowiązuje tajemnica, więc możesz być spokojny, że wszystko zostaje między Wami.

Na zakończenie spotkania otrzymasz informację o możliwości przekazania anonimowej opinii dotyczącej świadczonej pomocy. Jeśli punkt pracuje stacjonarnie, to możesz to zrobić za pośrednictwem ankiety wrzucanej do urny, a w trybie zdalnym pod wskazanym numerem telefonu, adresem poczty elektronicznej lub listownie, bezpośrednio do komórki organizacyjnej starostwa powiatowego lub urzędu miasta. 

Osoby ze znaczną niepełnosprawnością - także po ustaniu zagrożeń epidemicznych i po przywróceniu stacjonarnej pracy punktów – mogą liczyć na pomoc za pośrednictwem środków komunikacji na odległość lub przy użyciu narzędzi wspomagających komunikację (odpowiedni sprzęt lub tłumacz języka migowego).

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Jeśli masz jakieś pytania dotyczące korzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnych mediacji (nie tylko w czasie epidemii), skorzystaj z darmowej infolinii Stowarzyszenia Sursum Corda („w górę serca”) – tel. 18 44 11 994 (pon.-pt. 8.00-16.00) lub za pośrednictwem komunikatora na stronie Facebook: www.fb.com/pomocprawna.sursumcorda.

Aktualne informacje oraz ogólnopolską mapę punktów NPP i NPO znajdziesz na stronie https://darmowapomocprawna.ms.gov.pl 

Niniejsza informacja przedstawia stan prawny na dzień 16.05.2020.

Możesz wspierać dobre rzeczy

Wesprzyj projekty Stowarzyszenia SURSUM CORDA przez wpłaty online. Każda przekazana w ten sposób złotówka to wiele szans dla naszych podopiecznych.

×