> Co robimy > Nieodpłatna pomoc prawna > Nasze punkty pomocy > Powiat Bieruńsko-Lędziński – archiwum 2021

Powiat Bieruńsko-Lędziński - archiwum 2021

bieruńsko-lędziński

Szukasz pomocy lub wsparcia prawnego w trudnej sprawie? Nie stać się na skorzystanie z usług kancelarii prawnej i nie masz się do kogo zwrócić o pomoc? Zapraszamy do korzystania z punktów nieodpłatnej pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego na terenie Powiatu Bieruńsko-Lędzińskiego. Znajdziesz tam profesjonalną i darmową pomoc radców prawnych, adwokatów, mediatorów oraz osób zajmujących się poradnictwem obywatelskim. Pomoc świadczona jest na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 roku o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.

Ważna informacja

Wznowienie bezpośredniej obsługi

14 czerwca 2021

Informujemy, że zgodnie z decyzją Starosty, od 21 czerwca 2021 r. punkty nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i mediacji na terenie Powiatu Bieruńsko-Lędzińskiego powracają do pracy stacjonarnej.

Czytaj więcej

Publikacja medialna pn.: „Młodzież, a prawo”

21 maja 2021

Z prawem spotykamy się wszędzie: w pracy, w szkole czy w sklepie. Dotyczy ono każdego z nas bez względu na wiek.

Czytaj więcej

Pomoc w czasie epidemii COVID-19

1 stycznia 2021

Zgodnie z decyzją Starosty, od 1 stycznia 2021r. nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie i mediacje są udzielane zdalnie – do odwołania.

Czytaj więcej

Gdzie uzyskasz pomoc?

Komu i w jakim zakresie przysługuje pomoc?

Rejestracja na porady

Aby skorzystać z darmowej pomocy należy się wcześniej zarejestrować. Możesz to zrobić telefonicznie w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta (dotyczy dużych miast, na prawach powiatu). W przypadku większości powiatów jest też możliwa całodobowa rejestracja elektroniczna przez stronę: np.ms.gov.pl.

Uwaga! W czasie epidemii samorząd lokalny może podjąć decyzję o udzielaniu świadczeń zdalnie.

Zapisy na porady

Starostwo Powiatowe w Bieruniu

tel. 32 226 91 18
poniedziałek: 7.30 - 17.00
wtorek - czwartek: 7.30 - 15.30, piątek: 7.30 - 14.00

Infolinia poradnicza

Tu uzyskasz: informację o systemie, warunkach korzystania i zakresie świadczeń dot. nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego i mediacji, a także informację o sposobie rejestracji na wizytę w najbliższej lokalizacji.

Stowarzyszenie Sursum Corda

tel. 18 44 11 994
poniedziałek - piątek: 8.00 - 16.00

Najczęściej zadawane pytania

Jak i gdzie możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy w trudnej sprawie? Poznaj najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na nie. W ten sposób dowiesz się więcej na temat nieodpłatnej pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego, które od 2016 roku są świadczone na terenie całej Polski.

Edukacja prawna

Służebność

Służebności to generalnie prawa, które ograniczają własność przez to, że obciążają cudzą nieruchomość w celu zwiększenia użyteczności innej nieruchomości albo zaspokojenia potrzeb innej niż właściciel osoby fizycznej. Służebności dzieli się na trzy rodzaje: służebności gruntowe, osobiste i służebność przesyłu.

Zobacz więcej  

Przysposobienie a rodzina zastępcza

Pojęcia przysposobienia (tzw. adopcji) oraz rodziny zastępczej są bardzo często mylone. Stanowią one jednak dwie zupełnie różne instytucje, których celem jest pomoc dziecku, które nie może wychowywać się w swojej rodzinie biologicznej. Najważniejszą różnicą pomiędzy adopcją a rodziną zastępczą jest fakt, że rodzice adopcyjni przejmują obowiązki rodziców biologicznych na całe życie, dziecko otrzymuje ich nazwisko, natomiast rodzina zastępcza to jedynie czasowa forma pomocy.

Zobacz więcej  

Nielegalne zatrudnienie w 2022 r. – sankcje dla pracodawców

Można by powiedzieć, iż Polski Ład ma zrobić ład z nielegalnym zatrudnieniem i wypłatami wynagrodzenia pod tzw. stołem. Jak to będzie wyglądało w praktyce?

Zobacz więcej  

Umowy najmu

Najczęściej spotykaną w obrocie umową najmu jest umowa najmu mieszkania. Istnieją aż trzy formy takiej umowy: umowa cywilnoprawna, umowa najmu okazjonalnego oraz umowa najmu instytucjonalnego. Każda z ww. umów określa wzajemne prawa i obowiązki stron umowy.

Zobacz więcej  

Prawa i obowiązki konsumenta

Konsument to osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Przepisy prawa przewidują dla konsumenta szczególną ochronę. Instytucją odpowiedzialną za przestrzeganie prawa konsumentów jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Wśród najważniejszych praw konsumentów można wymienić prawo do odstąpienia od umowy i możliwość złożenia reklamacji wadliwego towaru na podstawie rękojmi lub gwarancji, o ile gwarancja została udzielona. To konsument decyduje, z której formy reklamacji skorzystać.

Zobacz więcej  

Mobbing, dyskryminacja

Mobbing czy też dyskryminacja są zjawiskami coraz częściej spotykanymi w różnych miejscach pracy w całej Polsce. Mimo, iż kodeks pracy definiuje obydwa zjawiska oraz wskazuje konsekwencje jakie za sobą niosą to wciąż znajomość tego tematu nie jest duża, a stosowanie zawartych w nim przepisów budzi spore wątpliwości.

Zobacz więcej  

Wideoporadniki tematyczne i Animowane filmiki edukacyjne

#GwarancjaARękojmia

Nie zawsze nasze zakupy są udane, a czasem zdarza się, że zakupiony przez nas produkt ma wadę fizyczną lub prawną. Jak sobie radzić w takich sytuacjach? Jak skorzystać z rękojmi lub gwarancji i jakie rozwiązanie będzie dla nas korzystniejsze? Wszystkie te kwestie w poradniku prawnym wyjaśnia specjalista prawa konsumenckiego Leszek Jastrzębski.

#UpadłośćKonsumencka

Każdy z nas może wpaść w kłopoty finansowe, jednak ważne, aby umieć znaleźć drogę wyjścia z tej trudnej sytuacji. Pomocne mogą być informacje dotyczące upadłości konsumenckiej. Kto i kiedy może z niej skorzystać? To wyjaśnia w naszym wideo poradniku specjalista prawa konsumenckiego Leszek Jastrzębski.

#Cyberprzemoc

Cyberprzemoc to wyrządzenie emocjonalnej krzywdy drugiemu człowiekowi. Osoby, które stosują cyberprzemoc używają do tego celu Internetu albo telefonów komórkowych.

#PrawoKonsumenckie

Konsument jest jednostką słabszą w relacji z przedsiębiorcą – dzieję się tak, ponieważ często nabywa on produkty, o których nie ma wystarczającej informacji i wiedzy. Pokłada on więc pełne zaufanie do sprzedawcy, który jest stroną silniejszą. W związku z tym zostało mu przyznanych wiele praw. Mają one na celu ochronę go przed nieuczciwą praktyką.

#Mediacje

Mediacja czyni cuda – gasi ogień kłótni, łagodzi obyczaje, bywa nawet, że wrogów zmienia w sprzymierzeńców. Trzeba tylko chcieć rozmawiać zamiast bić się – w sensie dosłownym i w przenośni.

#NieodpłatnaPomocPrawna #PoradnictwoObywatelskie #Mediacje

Każdy może napotkać trudności prawne i znaleźć się w kłopotliwej sytuacji. Nie każdy jednak może pozwolić sobie na płatną poradę kancelarii prawnej. Dlatego warto wiedzieć, że darmowa pomoc prawna jest w zasięgu ręki!

#NieodpłatnaPomocPrawna

Na terenie każdego powiatu w Polsce działają punkty nieodpłatnej pomocy prawnej. Uzyskasz tam informację o sposobach rozwiązania Twojego problemu prawnego, ryzyku finansowym skierowania sprawy do sądu oraz o Twoich prawach, obowiązkach i aktualnym stanie prawnym.

#NieodpłatnePoradnictwoObywatelskie

W punktach nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego możesz liczyć na pomoc, w jaki sposób wyjść z trudnej sytuacji życiowej. Dotyczy to przede wszystkim spraw zadłużenia, mieszkaniowych oraz związanych ze świadczeniami społecznymi.

#NieodpłatnaMediacja

Zanim poprosisz sąd o rozstrzygnięcie Twojego sporu, możesz skorzystać z mediacji w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Co istotne, mediacja jest darmowa, dobrowolna i poufna.

Podoba Ci się to, co robimy?

Wspieraj Stowarzyszenie SURSUM CORDA przez wpłaty online. Dzięki Tobie możemy czynić dobro każdego dnia! 

×
Skip to content